دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با نواف سلام + عکس عراقچی: از تلاش‌های دولت و ملت لبنان برای اخراج اشغالگران حمایت می‌کنیم حمله اوکراین به پل کریمه با ۱۱۰۰ کیلو ماده منفجره سنای آمریکا لایحه تحریم روسیه را بررسی می‌کند دیدار ۶ سفیر جدید ایران با پزشکیان پسکوف: ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست رئیس جمهور لبنان: مایل به تقویت روابط با ایران هستیم سفیر ایران در ونزوئلا استوارنامه خود را تقدیم مادورو کرد دیدار عراقچی با رئیس جمهور لبنان قالیباف: ایران و کوبا هدف، دوست و دشمن مشترک دارند زلزله ۶.۲ ریشتری مناطق مرزی ترکیه و یونان را لرزاند ادعای شورای همکاری خلیج فارس: میدان گازی الدره به‌طور کامل در آب‌های سرزمینی کویت قرار دارد و ثروت مشترک عربستان و کویت است استقبال رسمی مقامات لبنانی از عراقچی در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری + فیلم عراقچی: روابط ایران و لبنان یک روابط دیرینه است / حفظ تمامیت ارضی لبنان از اهمیت زیادی برخوردار است آمریکا پایگاه‌های نظامی خود را در سوریه به یک پایگاه کاهش خواهد داد
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

کنسرسیوم مشترک هسته‌ای تشکیل می‌شود؟

برخی رسانه‌ها مدعی‌اند، ایران با هماهنگی کشورهای عربی ایده «غنی‌سازی مشترک» را در خاک خود مطرح کرده است. با وجود جذابیت‌های این طرح برای کشورهایی همچون عربستان یا امارات، به نظر می‌آید چالش‌های جدی در مسیر عملیاتی شدن ایده وجود دارد.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 01
کد خبر: ۲۷۹۵۳۹

تشکیل کنسرسیوم مشترک هسته‌ای امکان‌پذیر است؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در حالی که هنوز «مکان» و «زمان» دور ششم مذاکرات غیرمستقیم هسته ای میان ایران و آمریکا مشخص نشده است، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا وعده داد، در چند روز آینده امکان توافق با تهران وجود دارد و احتمالاً جهان از این موضوع شگفت زده خواهد شد. مستأجر جدید کاخ سفید با بکارگیری لحنی مغرورانه مدعی شد، به ایران هیچ اعتمادی ندارد و قصد دارد به توافقی دست یابد که در آن بدون هیچ خون ریزی غیرضروری تأسیسات هسته ای مشکوک ایران منهدم شوند.

برای رژیم صهیونیستی و دولتمردان غربی، مهم‌ترین موضوع امنیتی دست نیافتن کشورهای منطقه به حق غنی‌سازی به عنوان نقطه آغاز حرکت به سمت «بازدارندگی هسته ای» است

 

همزمان رویترز نیز به نقل از مقامی آمریکایی مدعی شد، دولت ترامپ در حال آماده کردن پیش نویسی است که در آن حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته نشده و قرار است ایده وارد کردن اورانیوم غنی شده به تهران مطرح شود. سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان گفت، توافق میان ایران و آمریکا نه در رسانه‌ها، بلکه در گفت وگوهای دیپلماتیک به نتیجه خواهد رسید.

 

در این میان برخی رسانه‌ها مدعی‌اند، ایران با هماهنگی کشورهای عربی ایده «غنی سازی مشترک» را در خاک خود مطرح کرده است. در این طرح مرکز غنی‌سازی جدیدی در جنوب ایران با حضور کشورهای عربی تشکیل خواهد شد و قدرت‌های جهانی می‌توانند بر روند آن نظارت کنند. با وجود جذابیت‌های این طرح برای کشورهایی همچون سعودی یا امارات، به نظر می‌آید چالش‌های جدی در مسیر عملیاتی شدن ایده وجود دارد.

 

برای رژیم صهیونیستی و دولتمردان غربی، مهم‌ترین موضوع امنیتی دست نیافتن کشورهای منطقه به حق غنی‌سازی به عنوان نقطه آغاز حرکت به سمت «بازدارندگی هسته ای» است. در هشت دهه اخیر صهیونیست‌ها سعی کردند با خرید انواع تسلیحات پیشرفته از دولت‌های غربی، خود را در حوزه نظامی برتر نشان دهند و اراده امنیتی شان را به کشورهای منطقه تحمیل کنند.

 

 این موضوع به قدری برای تل‌آویو حائز اهمیت است که لابی صهیونیستی در واشنگتن قانونی را به تصویب کنگره رساند که در آن آمریکا متعهد به حفظ برتری نظامی رژیم صهیونیستی در غرب آسیا و مشورت با این رژیم برای فروش تسلیحات به کشورهای منطقه شد. به عنوان نمونه، در حالی که امارات و ترکیه از یک دهه قبل در صف خریداران جنگنده‌های نسل پنجم اف- 35 قرار دارند، تل‌آویو با ایجاد بحران‌های مصنوعی مانند خطر انتقال فناوری به چین، افزایش نفوذ ترک‌ها در سوریه و ... جلوی تکمیل فرایند انتقال جنگنده‌های جدید را به کشورهای رقیب مسدود کرد.

 

شاید به همین دلیل سعودی‌ها یکی از شروط عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را دریافت حق غنی‌سازی اعلام کردند تا به این وسیله بتوانند پیوستن به پیمان ابراهیم را وابسته به دریافت امتیازی راهبردی کنند. برهمین اساس اجرایی شدن ایده تشکیل کنسرسیوم مشترک هسته ای میان ایران و کشورهای عربی احتمالاً با مخالفت رژیم صهیونیستی مواجه خواهد شد.

 

دومین مانع جدی در مسیر اجرایی شدن این طرح، انتخاب مکان و در عین حال تعیین میزان غنی‌سازی و سهم هر یک از شرکا برای تأمین نیازهای داخلی است. در حال حاضر ایران به عنوان پیشروترین کشور در حوزه برنامه هسته ای، قریب به دو دهه درگیر مناقشه مستقیم با غرب بوده و با تحمل تحریم‌های یک و چندجانبه هزینه زیادی در این زمینه پرداخت کرده است. با توجه به این موضوع بعید به نظر می‌آید تهران به راحتی اجازه دهد فرآیند غنی‌سازی از ایران خارج شود و به سایر کشورهای منطقه همچون سعودی یا امارات انتقال یابد.

دومین مانع جدی در مسیر اجرایی شدن این طرح، انتخاب مکان و در عین حال تعیین میزان غنی‌سازی و سهم هر یک از شرکا برای تأمین نیازهای داخلی است

 

کشورهای عربی نیز در سودای دریافت حق غنی‌سازی با کم‌ترین هزینه سیاسی، امنیتی و اقتصادی ممکن هستند، در رایزنی مستمر با عمان و آمریکا ایده انتقال مکان کنسرسیوم هسته ای به خاک خود را دنبال می‌کنند. برخی منابع غیر رسمی اعلام کردند، کشورهای عربی شرط سرمایه گذاری در ایران را انتقال این مرکز هسته ای به خاک خود دانستند. در چنین شرایطی رسیدن به راه‌حل میانه (مانند غنی‌سازی در جزایر جنوبی ایران) می‌تواند ایده آلترناتیو برای نزدیک کردن نظر دو طرف به یکدیگر باشد.

 

بهره سخن

واقعیت اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی با تکیه بر تحلیل‌های انجام شده به وسیله نظام اندیشکده‌ای- رسانه‌ای (جریان اصلی) بر این اعتقادند، در شرایط کنونی تهران به دلیل وضعیت محور مقاومت و در عین حال جلوگیری از فعال شدن مکانیزم ماشه حاضر به دادن امتیازهای راهبردی به غرب است. به بیان دیگر، ایده جعلی «ایران ضعیف» سبب شده است نئوکان‌های مستقر در کاخ سفید و راست گرایان صهیونیست به دنبال اجرایی کردن «مدل لیبی» علیه تهران باشند.

 

در واکنش به این رویکرد، مقام معظم رهبری به طور مستقیم دولتمردان کاخ سفید را خطاب دادند و اعلام کردند، آنها باید از یاوه گویی در زمینه برنامه هسته ای ایران دست بردارند. امروز برای ایران، برنامه هسته ای صلح آمیز به «مرزی راهبردی» تبدیل شده که هرگونه عقب نشینی از آن به معنای توهین به غرور ملی و حاکمیت سیاسی است.

 

جمهوری اسلامی ایران متوجه این واقعیت است، کشورهای منطقه به استفاده بیشتر از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز تمایل دارند؛ بنابراین طبیعی‌ است موضوع فراهم کردن سوخت واقعی باشد. ایران از هر روندی که مبتنی بر مشارکت کشورهای منطقه برای غنی‌سازی و تولید سوخت مورد نیاز برای طرح‌های هسته‌ای صلح‌آمیز باشد، حمایت می‌کند؛ اما این ابتکار قاعدتاً به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین غنی‌سازی در داخل ایران باشد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده